Op naar Oeganda/Ouganda on y va - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Louise (Loes) Pauwels - WaarBenJij.nu Op naar Oeganda/Ouganda on y va - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Louise (Loes) Pauwels - WaarBenJij.nu

Op naar Oeganda/Ouganda on y va

Door: louise Pauwels

Blijf op de hoogte en volg Louise (Loes)

05 Mei 2017 | Oeganda, Kampala

03/05/2017
Na een rustige treinreis vanaf Eindhoven, kom ik op Schiphol aan. Ze hadden me verteld dat je zeker 3 uur van tevoren aanwezig moest zijn ivm. alle controles. Nou, dat viel al reuze mee, ik kon bijna overal meteen doorlopen. Dus “Op naar Oeganda”

De volgende ochtend op het internationale vliegveld van Entebbe was dat even anders. De koffers gingen weer door de scanner en ja hoor, of mevrouw maar even bij de douane wilde komen en een van de koffers open wilde maken. Hierna haalde de douane agent alle brillen uit mijn koffer. (en dat waren er nogal wat) en vroeg wat ik daarmee deed. Waar ze vandaan kwamen, waar ze heen gingen en of ik een brief van het ministerie van gezondheid bij me had om ze in te mogen voeren. Ik vertelde hem dat ik al meerdere jaren de brillen, welke de fransen inleveren bij hun opticien, meeneem naar een oogarts in een ziekenhuis in Kampala. Nadat hij ze heeft gecontroleerd op sterkte, geeft hij ze aan zijn patiënten, welke geen geld hebben om er een te kopen. Hierna werd de collega erbij gehaald en ook hij haalde meerdere brillen uit de tas en vroeg of er glazen inzaten. (Nou, als hij dat niet zag, kon hij er beter eentje uitzoeken voor eigen gebruik). Na een hoop over en weer geklets vroeg ik uiteindelijk “en nu?” Na ruim een half uur hebben ze me laten gaan, met de brillen (en al de brillen, franse kaas en sardientjes in de andere koffer, welke ze niet eens gezien hadden). Buiten stond de taxichauffeur al te wachten om me naar Kampala te brengen.

Aankomst Hospice Africa Uganda.
Bij mijn aankomst werd ik hartelijk ontvangen en werden mijn koffers naar mijn kamer in het FAZAL House gebracht, welke ik dit jaar als basis heb. Het Fazal House is een gebouw op het terrein van Hospice, waar gasten/vrijwilligers gelogeerd worden. Het is gekocht en gerenoveerd met de hulp van Aid Ireland en Hospice Africa UK. De naam is van Mbaraka Fazal, een religieuze uit Kenia, welke in 1933 samen met dr. Anne Merriman, HAU begonnen is. Maureen en Vicky zwaaien hier de scepter en zorgen voor de bewoners van Fazal House.
Na eerst even diverse mensen begroet te hebben (o.a. Jim, Eddie, Sylvia en, tot mijn verbazing de chauffeurs uit Mbarara die overgeplaatst zijn naar Kampala), een douche en wat slapen, heb ik de namiddag doorgebracht met Jim en de Franstalige Afrikaanse cursisten voor de cursus palliatieve zorg, welke afgelopen maandag begonnen is. Dit jaar zal ik niet gaan tolken tijdens hun praktijkstage, maar zal ik me bezig gaan houden met het inventariseren van alle foto’s van patiënten zowel van Kampala, Hoïma als Mbarara. Ik mag dus wat gaan reizen daar ik die eerst moet verzamelen bij al de verpleegkundigen, artsen en andere medewerkers van Hospice, welke er veel in hun pc hebben opgeslagen. Hiernaast zal ik ook een inventaris gaan opmaken van alle financiële donaties die Hospice al die jaren ontvangen heeft. Van dit nieuwe avontuur voor Hospice, laat ik jullie van tijd tot tijd graag meegenieten.

03/05/2017
Après un voyage tranquille de Eindhoven (Pays-Bas), j’arrive à l’aéroport d’Amsterdam. Ils m’ont conseillé d’être présent au moins 3 heures avant le départ à cause des contrôles. Mais quelle chance, partout je pouvais passer sans attendre.

Le lendemain sur l’aéroport international d’Entebbe (Ouganda) c’était une autre chanson. Mon bagage passait encore dans le scanneur et oui, si madame voulait bien se présenter chez le douanier avec sa valise.
Il me sortait tous les lunettes que j’avais collecté chez des opticiens de Plancoët avant partir. Il me demandé pourquoi je les avais et si j’avais une lettre du ministère de la santé pour pouvoir les importer en Ouganda. Je lui ai expliqué que c’est déjà plusieurs années que je les apporte, que je les donne à un ophtalmologue dans un Hôpital à Kampala et lui les donne, après avoir contrôlé, aux patients qui ne peuvent pas se payer des lunettes. Ce sont des lunettes que des personnes en France laissaient chez leur opticien. Après tout ça, il appelle son collègue et la discussion recommence. Son collègue demande s’ils ont des verres (si lui ne voit pas, il peut peut-être mieux chercher une paire des lunettes dans le sac pour s’en servir) Je les demande : « et maintenant, comment je fais ? »
Mais après plus d’un demi heure, ils m’ont laissé partir avec des lunettes (et tous les autres lunettes, les fromages et des sardines, dans l’autre valise, qui ils n’ont pas vu) Le chauffeur de taxi m’attendait avec patience à la sortie pour m’amener à Kampala.

Arrivée Hospice Africa Uganda.
L’accueil était, comme l’habitude, très chaleureux et mes valises sont transportées dans ma chambre dans le « Fazal House” qui sera ma base pendant mon séjour. Ce bâtiment se trouve sur le terrain de Hospice, ou on loge des invités/ bénévoles. Il est acheté et rénové avec l’aide de « AID Ireland » et « Hospice Africa UK » Il porte le nom d’une réligieuse de Kenya, Mbaraka Fazal. Elle et dr. Anne Merriman, ont fondé Hospice Africa Uganda en 1933.
C’est ici que Maureen et Vicky sont les rennes et s’occupent, toujours avec un grand sourire, des personnes qui sont logés à Fazal House.

Après avoir dit bonjour a plusieurs personnes (entre autre Jim [oui, il faut voyager plus de 6000km pour retrouver une personne qui habite à 5km de chez moi], Eddie, Sylvia, Christophe et, à ma grande surprise, deux chauffeurs de Mbarara, qui sont transférés à Kampala), une douche et un petite sieste, je passe l’après-midi avec les étudiants francophone qui ont commencé leur formation en soins palliatifs cette semaine. Cette année je ne serai pas traductrice pendant leur stage pratique, mais je ferai l’inventaire de tous les photos des patients de Hospice. (Kampala, Hoïma et Mbarara). Je vais voyager un peu car je dois récupérer des photos dans les ordinateurs des infirmières, médecins et autres personnes qui travaillent pour Hospice. Aussi je ferrai l’inventaire de tous donateurs financiers.
Ce sera avec plaisir que je partage avec vous mes nouvelles aventures pour Hospice Africa Uganda.

  • 05 Mei 2017 - 12:21

    Fons Pauwels:

    Mooi verslag. Na wat moeilijkheden bij de douane, toch goed aangekomen. Fijn verblijf, en succes met je werkzaamheden.
    Groetjes Fons enNanda.

  • 05 Mei 2017 - 13:43

    Betty:

    Jee Louise, wat een verhaal van die brillen, te gek om waar te zijn, haha.. maar goed, uiteindelijk zijn de brillen dus toch door de douane:)

    Ben reuze benieuwd naar je verhalen van je 'reis door Oeganda'. Heel bijzonder hoor, dat je daar weer bent. Geniet ze meis, je hebt het verdiend!

    Kus!

    Betty xxx

  • 05 Mei 2017 - 15:12

    Tineke:

    leuk om dit verslag te lezen maar wat een gedoe om die brillen verder een hele leuke tijd daar tot de volgende verslagen
    groetjes Tineke

  • 05 Mei 2017 - 19:39

    Theresian:

    Wat een verschil tussen de ene douane en de andere. Wel een goede afleidingsmanoeuvre van de brillen. Geniet van je verblijf en de Franse kaasjes

  • 07 Mei 2017 - 07:26

    Ad Wilbrink:

    Leuk om je te volgen, Loes.
    Veel plezier en succes.
    Zelf zijn Joke en ik een week geleden teruggekomen uit Suriname,
    we overbruggen in Vijfhuizen tot de oplevering van ons appartement in Haarlem.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louise (Loes)

D'origine cadre médico-sociale je suis Réflexologue plantaire/ Psycho-généalogiste et Praticienne énergétique. Depuis 5 ans je vais en Ouganda pour aider Hospice Africa Uganda comme interprête pour des étudiants francophones africains en formation de soins palliatifs à HAU à Kampala (médecins, infirmiers etc.) En 2017 j'ai commencé l'inventaire des donateurs et de tous les photos des patients de Hospice Africa Uganda depuis la fondation en 1993. Cette année je serai tout le mois de mai en Ouganda pour continuer le travail Van oorsprong Pédagogue sociale kader binnen de medisch-sociale sector, ben ik nu voetzoolreflex-/énergétisch therapeute en Psychogenealogiste. Woon en werk sinds 1988 in Frankrijk. Lid van Hospice Africa (Soins Palliatifs) France ga ik sinds 5 jaar eens per jaar naar Oeganda als vrijwilligster voor Hospice Africa Uganda, onder andere als tolk gedurende het praktijkgedeelte van de opleiding voor palliatieve zorg voor franstalige afrikaanse artsen en verpleegkundigen. Afgelopen jaar maakte ik de inventaris op van alle financiéle donors en van de foto's van patiënten vanaf de oprichting van Hospice Africa Uganda in 1993. Dit jaar zal ik de hele maand mei in Ouganda zijn om mijn werk als vrijwilligster voort te zetten.

Actief sinds 08 April 2016
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 15056

Voorgaande reizen:

29 Juni 2019 - 22 Juli 2019

6 jaar alweer

29 April 2018 - 04 Juni 2018

Hospice Africa Uganda 25 jaar/ ans

03 Mei 2017 - 01 Juli 2017

Hospice Africa Uganda 2017

05 Mei 2016 - 28 Mei 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: