Huisbezoek Visite à domicile - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Louise (Loes) Pauwels - WaarBenJij.nu Huisbezoek Visite à domicile - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Louise (Loes) Pauwels - WaarBenJij.nu

Huisbezoek Visite à domicile

Door: Louise / Loes

Blijf op de hoogte en volg Louise (Loes)

10 Mei 2018 | Oeganda, Kampala

10 mei 2018 Huisbezoek
Vandaag had ik afgesproken om met de verpleegkundigen van Hospice en dr. Caroline en dr. Dominique, de vrijwilligsters uit Frankrijk, op huisbezoek te gaan. Zo gezegd, zo gedaan, maar allereerst hadden ze nog een bespreking over de ziekte Drépanocytose.  Dit is een erfelijke ziekte, voornamelijk onder de afrikaanse bevolking, van de rode bloedlichaampjes welke normaal een vorm van een 8 hebben, maar een bolvormige vorm aan kunnen nemen en zo de bloedvaten afsluiten en enorme pijn veroorzaken. Het steekt nu ook in europa meerdere keren de kop op doordat er steeds meer gemengde huwelijken zijn. Nu blijkt dat er in Burkina Faso een middel gevonden is op natuurlijke, plantaardige basis, welke de rode bloedlichaampjes niet de kans geven om zich te veranderen in harde bolletjes. Het is betaalbaar voor de afrikaanse bevolking maar binnen de westerse wereld hadden ze hier wat moeite mee, daar het middel niet alle stappen en testen volgens hun normen hadden ondergaan. Het schijnt dat dit inmiddels wel gebeurd is. Hopelijk blijft het middel betaalbaar voor de afrikaanse bevolking en is het niet de, al schatrijke, pharmaceutische industrie die er weer groot geld van maken. Maar voila, we zouden dus om 10 uur vertrekken, maar we hebben we gewacht op de chauffeur, die « iets « later kwam, zodat we uiteindelijk om 11 uur echt op weg konden gaan.
De patienten wonen in en rondom Kampala en we hadden vier adressen op het lijstje staan. Een beetje verbaast, stopten we bij een grote omheinde woning waar, bleek later,  de huishulp met haar moeder, welke ze verzorgde, woonde in een kleine tweekamerruimte. Haar moeder van 84 jaar, een patiente met botkanker, lag op bed. Ze gaf aan dat ze de dag ervoor overal insekten zag, in huis, in haar bed, maar ook in haar eten en drinken.  Waarschijnlijk bijna zeker dat dat kwam door haar medicijnen. Nu ze de andere medicijnen innam, waren de insekten weg, maar had ze last van duizelingen. Na consultatie werd er overgegaan op het verminderen van sommige medicijnen. De dochter liet ons weten welke remedie ze had voor de opgezwollen benen van haar moeder. (zie vidéo)
Hierna gingen we naar het volgende huis, een man van 59 jaar, welke aan colon kanker leed, met metastasen in de longen , de hersenen en de lever. Toen we daar aankwamen waren er enorm veel mensen aanwezig. Dit bleek de familie te zijn, welke op bezoek kwamen daar de patient in de nacht was overleden. Een van de verpleegkundigen is naar de vrouw van de patient gegaan om even wat steun te brengen. Hierna zijn we doorgereden naar de volgende patient. Vast en zeker gaan er mensen van Hospice terug naar dit gezin voor de begrafenis, en/of voor de begeleiding van de familie.
Het derde bezoek legden we af bij een vrouw met een hersentumor, welke op een matras op de grond lag. Hier was het de dochter van 15 jaar, welke haar moeder verzorgde. De patiente lag op bed en kon zich nauwelijks bewegen. Ze leed erge pijn, vooral van de doorligplek op haar sacrum en het vele vocht in haar benen. De dochter was net klaar met het verzorgen van deze wond. Ook het op de zij liggen was pijnlijk en dit hield ze dus ook maar maximaal 10 minuten vol. Er werd overeengekomen dat het meest belangrijke was dat de moeder geen pijn had, dus werd de morfinedosering aangepast. Verder konden we weinig doen, zij het de dochter een uitbundig compliment te geven voor haar toewijding voor de verzorging van haar moeder.
In het vierde huis vonden we Miriam, een vrouw van 40 jaar, welke een ziekte had waarbij de verlammingsverschijnselen zich steeds verder uitbreidde. Ze was, tot voor kort, bibliothecaresse van de universiteitsbibliotheek van Kampala. Nu lag ze op bed en kon zich niet bewegen en ook niet spreken. Ze kreeg sondevoeding daar ze ook niet meer kon slikken. Tot zover waren de verlammingsverschijnselen al gevordert, totdat ook de ademhalingsspieren aangetast zouden raken en ze zou sterven. Het was haar schoonzus welke in het huis verbleef om toe te zien op haar. Ook had ze een daghulp vanuit het ziekenhuis. Deze legde ons uit dat ze vanalles via de sonde te eten gaven. Soep, groentes, havermout etc etc. Alles wat maar enigszins vloeibaar te maken was. Ook werd ze af en toe in een rolstoel gezet om te genieten van de buitenlucht. De schoonzuster vroeg wat ze nog konden doen voor haar. Een voorgestelde fysiotherapie was niet haalbaar gezien de kosten. (80.000 UGX /18€ voor een uur per week) We stelden voor om haar gewrichten licht te masseren en ook of Margaret, mijn collega voetzoolreflex therapeute, eens per week zou kunnen komen. De schoonzus kende de voetzoolreflexmassage en was redelijk enthousiast over dit idee.
Hierna reden we terug naar Hospice via het centrum van Kampala, om rond 15 uur onze lunch te kunnen nuttigen.

10 mai 2018 Visites à domicile.
Aujourd’hui j’allais avec deux infirmières, Dr Caroline et Dr Dominique en visite à domicile.
Nous devons partir après une présentation sur la drépanocytose, une maladie héréditaire qui se trouve sous la population africaine. Maintenant aussi de plus en plus en Europe, vu des mariages mixtes. (Normalement les globules rouges ont une forme d’un 8, mais avec la maladie ils peuvent prendre la forme d’une boule et boucher l’artères et veines et provoquer des douleurs atroces) Ils ont découvert un remède, en Burkina Faso, abordable pour la population, fait des plantes, qui évitent que les globules rouges prennent la forme d’une boule. En Europe ils ont réagi un peu hésitant car le produit n’avait pas passé tous les tests et recherches selon leurs normes. Il semble que c’est fait maintenant. J’espère que le médicament reste abordable pour le peuple africain et ce ne sont pas des (trop) riches fabricants pharmaceutiques qui allons gagner des millions avec.
Mais voilà, nous devons partir à 10 heures, mais vu que le chauffeur arrivait avec un « peu » de retard, on est parti à 11h.
Les quatre patients à visiter habitent tous dans, et autour, de Kampala. Un peu surpris, nous arrivons à une très grande maison. C’est la fille de la maison, qui habite dans une 2 pièce à côté de la maison, avec sa mère de 84 ans. On trouvait la dame, qui souffre d’un cancer des os, sur le lit. Elle racontait qu’elle voyait des insectes partout dans la maison, dans son lit et aussi dans ses repas et ses boissons. C’était presque sûr que c’était dû à ses médicaments. Hier ils étaient changés et les insectes étaient parti, mais maintenant elle avait des vertiges. Après consultation les infirmières ont décidé d’adapter ses médicaments. Avant partir, sa fille nous a montré comment elle fait le remède contre les jambes gonflées de sa mère. (Voir vidéo)
Dans la maison suivante nous devaient visiter un patient de 59 ans. Un monsieur qui souffre d’un cancer du colon avec des métastases dans le foie, des poumons et le cerveau. En arrivant nous voyaient plein de monde sur la véranda. C’étaient des membres de la famille car le patient était décédé pendant la nuit L’infirmière d’Hospice sortait de la voiture pour rencontrer l’épouse du patient et après quelques mots de confort nous sommes partis. Sur qu’Hospice va visiter la famille plus tard, pour l’enterrement et/ou pour les accompagner dans leur deuil.
Notre troisième visite était chez une dame avec un tumeur du cerveau, qui était couché sur le matelas par terre. C’est la fille de 15 ans qui s’occupait d’elle et avait juste finis à faire des soins. La mère souffrait beaucoup d’un grande escarre surs le sacrum et des pieds et jambes gonflées. Elle ne pouvait plus bouger et le changement de position duraient qu’une dizaine de minutes et la faisait souffrir beaucoup. Les infirmières, la dame et sa fille étaient d’accord que le principal était le traitement de douleur, alors la dose de la morphine était adaptée à la situation de maintenant. Pour le reste nous nous sentons un peu désarmé, mais nous avons complimenté la fille pour son dévouement avec lequel elle soigne sa mère.
Dans la quatrième maison nous arrivons chez Myriam, une femme de 40 ans qui a une maladie grave. Pas longtemps elle travaillait encore comme bibliothécaire dans la bibliothèque de l'université de Kampala. Elle vient d’être paralysé de plus en plus, jusqu’au moment que la paralysie arrive aux systèmes respiratoires. Elle était dans un stade de la paralysie complète, elle ne pouvait plus parler, bouger et avaler des choses. Elle était nourrie par une sonde. Sa belle-sœur était dans la maison pour être proche d’elle, comme une soignante de l’hôpital. Celle-ci nous racontait que pour la nourrir, elle mettait tous qui pouvait être liquide dans la sonde, comme la soupe, les haricots, la bouillie.  Dès fois ils la mettaient dans un fauteuil roulant pour qu’elle profite de l’air d’extérieur. La belle-sœur demandait qu’est ce qu’elle pouvait encore faire pour elle, car la kinésithérapie était trop cher. (80.000UGX/ 18€ par heure) Nous avons proposé qu’elle masse les articulations doucement, pour qu’ils restent souple. Aussi nous avons proposé pour voir si Margaret, ma collègue réflexologue, pouvait venir pour la réflexologie plantaire. Elle était assez enthousiaste car elle connaissait la réflexologie. Heureuse de savoir qu’elle pouvait encore faire des choses pour sa belle-sœur nous la quittons.
Après passer par le centre de Kampala, nous arrivons à Hospice vers 15 heures, pour prendre notre repas du midi.
A bientôt, Louise

• 12 Mei 2018 - 11:49

Tineke:

zo weer een heel verslag om te lezen hoe het daar gaat met de zorg van ernstig zieke mensen lijkt me niet gemakkelijk daar maar wel dankbaar gr Tineke

• 13 Mei 2018 - 08:20

Betty:

Hi Louise,

Nogmaals dank voor het lieve kaartje! xxx

Jeetje zeg, wat een indrukwekkend verslag, die huisbezoeken. Heftig ook, lijkt me. En wat fijn dat Hospice Afrique er is voor deze mensen. Met medicatie, therapie en met menselijke aandacht... Wat een ander leven daar dan hier in het Franse, maar ja, dat wisten we eigenlijk ook wel. Heb zelf de nodige wereldreizen gemaakt en dan word je wel met je neus op de feiten gedrukt. En vraag je je soms af, wat we hier in het westen te klagen hebben.
    Nogmaals top van jullie, Hospice Afrique, ga zo door!

Dikke kus,

Betty xxx

Louise (Loes)

D'origine cadre médico-sociale je suis Réflexologue plantaire/ Psycho-généalogiste et Praticienne énergétique. Depuis 5 ans je vais en Ouganda pour aider Hospice Africa Uganda comme interprête pour des étudiants francophones africains en formation de soins palliatifs à HAU à Kampala (médecins, infirmiers etc.) En 2017 j'ai commencé l'inventaire des donateurs et de tous les photos des patients de Hospice Africa Uganda depuis la fondation en 1993. Cette année je serai tout le mois de mai en Ouganda pour continuer le travail Van oorsprong Pédagogue sociale kader binnen de medisch-sociale sector, ben ik nu voetzoolreflex-/énergétisch therapeute en Psychogenealogiste. Woon en werk sinds 1988 in Frankrijk. Lid van Hospice Africa (Soins Palliatifs) France ga ik sinds 5 jaar eens per jaar naar Oeganda als vrijwilligster voor Hospice Africa Uganda, onder andere als tolk gedurende het praktijkgedeelte van de opleiding voor palliatieve zorg voor franstalige afrikaanse artsen en verpleegkundigen. Afgelopen jaar maakte ik de inventaris op van alle financiéle donors en van de foto's van patiënten vanaf de oprichting van Hospice Africa Uganda in 1993. Dit jaar zal ik de hele maand mei in Ouganda zijn om mijn werk als vrijwilligster voort te zetten.

Actief sinds 08 April 2016