Enkele nieuwtjes /Quelques nouvelles - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Louise (Loes) Pauwels - WaarBenJij.nu Enkele nieuwtjes /Quelques nouvelles - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Louise (Loes) Pauwels - WaarBenJij.nu

Enkele nieuwtjes /Quelques nouvelles

Door: Louise / Loes

Blijf op de hoogte en volg Louise (Loes)

09 Mei 2018 | Oeganda, Kampala

NEDERLANDS 6/7/8 mei

In het weekend is er niet veel gebeurd, ik heb veel gelezen, gewandeld en geluierd. Er was verder niemand op het terrein, behalve een bewaker en Vicky, de huishoudster van FAZAL-house. Zondag heb ik haar laten weten dat ze niet voor me hoefde te koken, daar ik in de Mackindy Country Club zou eten tussen de middag. Een hotel restaurant sportcentrum aan de overkant van de weg, voor de beter-gestelde geïmporteerde europeanen. ‘s-Avonds hebben we rolex gemaakt en ik een pilsje en Vicky een smirnoff gedronken. We bleven op om de nieuwe vrijwillige docenten voor de franstalige cursus welkom te heten. Dominique (apotheker uit Genève) en Caroline (arts palliatieve zorg in Grenoble). Zij kwamen rond half een ‘s-nachts aan. Na een kop thee, ja we vinden de engelse invloed hier overal, zijn we gaan slapen, want morgen is het weer vroeg opstaan.

Dindsdag 8 mei DAYCARE/ DAGOPVANG Vandaag is het erg druk hier in Hospice Kampala, het is nl. Dagopvang. Dit houdt in dat de patienten van overal vandaan, opgehaald worden door Hospice en hun dag door komen brengen op de site van Kampala. De familie wordt zo eens per 14 dagen ontlast en tevens hebben de patienten een consult met een van de verpleegkundigen of de dokter. Voor velen is het ook een dag dat ze voorzien worden van een degelijke maaltijd. Iets wat voor hen niet iedere dag is weggelegd. Ook de kinderen komen van heinde en verre om een dag bezig gehouden te worden met spelletjes, knutselen en allerlei andere bezigheden. Vandaag was het schilderen aan bod, iets wat meerdere kinderen nog nooit gezien hadden. Deze dagbesteding wordt geleid door vrijwilligers.

Ik had het geluk om een vrouw te mogen filmen (zie de vidéo) welke een dekseltje voor een mandje aan het maken was. Dit deed ze met vezels van de papyrusplant, welke ze omwikkelde met garen. Ze vertelde dat ze er ongeveer 1 week over deed om een mandje met deksel te maken. Ze sprak geen engels, dus moesten we ons behelpen met de hulp van een andere patient. Wat zou het toch makkelijk zijn als iedereen dezelfde taal sprak, het Luganda is toch echt nog zoiets als chinees voor me. Yannick heeft hetzelfde met het nederlands zegt hij altijd. Voor hem is dat « wanjewanje ».

Na de middag hebben Bernadette en ik de computertassen, stof en andere dingen besteld voor Hospice Afrika France om me hierna in een tuinstoel te vleien en te genieten van een voetzoolreflexmassage, aangeboden door mijn collega Margaret. Wat een luxe ! Maar, helemaal naar Oeganda reizen om zelf een sessie van voetzoolreflex te hebben ? Misschien moet ik toch iets réorganiseren als ik weer thuis ben.

Vanavond zijn we (Caroline, Dominique, Daisy en ik) uitgenodigd om bij Dr. Anne te komen eten. Vicky en Francisca zongen voor ons « vader Jacob" in de franse alswel engelse versie. Het was erg gezellig. Kleine Anne en de dames hadden erg lekker gekookt, maar veel te veel zoals gewoonlijk. De chauffeur, Silgi, heeft ons rond 22 uur weer netjes naar Fazalhuis gebracht. Om half twee ‘s-nachts ben ik opgestaan om Esther (arts uit Cameroun) te verwelkomen, welke rond 03h00 aankwam. Daarna weer snel gaan slapen, ondanks dat de maaltijd van vanavond me toch nogal wat parten speelt.

FRANCAIS 6/7/8 mai

Pendant le weekend, je n’ai pas fait beaucoup plus que lire, marcher et » farniente » Il n’y avait personne sur le terrain, que moi, Vicky de FAZAL-house et le gardien. Dimanche je l’avais dit qu’elle n’avait pas besoin de faire à manger pour moi, parce-que j’allais manger à l’autre coté de la rue, dans le Makindey Country Club. Un hôtel, restaurant, centre de sport pour la classe supérieur des européens importés. Le soir nous avons fait quelques Rolex, et nous avons bu une bière (pour moi) et un Smirnoff (pour Vicky).
Nous sommes restés debout pour accueillir Dominique (pharmacienne à Genève) et Caroline, (médecin spécialisé en traitement de douleurs et soins palliatifs à Grenoble) deux bénévoles qui devaient arriver dans la nuit. Elles arrivaient autour de 0h30 et après avoir bu un thé, oui, on trouve les influences anglais partout, même la nuit, nous sommes allés nous coucher pour se réveiller tôt le matin.
Aujourd’hui il y a beaucoup de mouvements à Hospice Kampala, car c’est l’accueil de jour. Ce qui veut dire qu’il y aura des patients qui arrivent de partout avec des voitures d’Hospice, pour passer la journée à Kampala. Comme ça leur famille est soulagée et peut respirer un peu et les patients peuvent avoir une consultation avec l’infirmière ou le médecin. Pour beaucoup c’est aussi un jour qu’ils ont un repas digne de ce nom, car ce n’est tous les jours qu’ils mangent à leur faim. Aussi des enfants viennent de partout pour jouer, dessiner, ou s’occuper avec d’autres choses, comme regarder une filme à la télé. Aujourd’hui c’est la peinture, que plusieurs n’ont jamais vu. Pour eux c’est un jour de détente et d’oublier un peu leur maladie. Ces accueils de jour sont faits par des bénévoles.

Mardi 8 mai, Daycare (accueil de jour)

Aussi j’avais la chance de pouvoir filmer une femme (voir vidéo), laquelle faisait un couvercle pour un petit pot en fibres du papyrus, lesquelles elles entouraient avec un fil de coton. Elle me racontait qu’elle travaillait une semaine pour faire le pot avec couvercle. Elle ne parlait pas l’anglais, alors je devais me débrouiller avec l’aide d’un autre patient. Quel bonheur si nous pouvons parler toute la même langue, le l’Ougandais est vraiment comme le chinois pour moi. Yannick me toujours dit qu’il a le même problème avec le néerlandais, c’est le « wanjewanje » pour lui.
L’après-midi j’ai commandé, avec Bernadette, les sacs et petites pochettes et tissu pour Hospice Africa France, pour m’installer après, confortablement dans la chaise longue pour une session de la réflexologie plantaire, offerte par ma collègue Margaret. Quel luxe, mais quand-même, voyager jusqu'en Ouganda pour avoir moi-même une séance de la réflexologie. Peut-être il y a quelque chose à réorganiser à la maison ?

Ce soir nous (Caroline, Dominique, Daisy et moi) sommes invités chez Dr Anne pour le diner. Vicky et Francesca nous chantent frère Jaques en français et anglais. Petite Anne et les filles ont très bien cuisiné, mais beaucoup trop, comme l’habitude. Après un moment en agréable compagnie, le chauffeur Silgi nous a ramené à Fazal-house autour de 22 heures. A deux heures dans la nuit je me suis levée pour accueillir Ester, (médecin du Cameroun) qui arrivais vers trois heures. Vite retourner au lit pour dormir un peu, même si le repas de ce soir me joue quelques tours.

• 09 Mei 2018 - 07:30

Betty:

Ha die Louise,

Wat bijzonder allemaal om te lezen. Mooie ervaringen allemaal. Die vrouw met dat mandje.. filmpje???

Ga je zelf ook nog voetzoelreflexmassage geven? Zalig inderdaad om het zelf eens te ondervinden.

Nou meis, geniet ze daro.... dikke kus vanuit een zonnig Bretagne,

Betty xxx

• 09 Mei 2018 - 08:22

Louise (Loes) Pauwels:

FF geduld jonge dame, hier hebben we afrikaans internet. Ik probeer de foto's en vidéo's te plaatsen maar dat wil nog niet erg. Moet dus wachten tot de internetverbinding beter is. Maar het komt eraan.

Je vous informe que l'Internet ici est Africain, alors je ne puisse pas mettre des photos et videos au même moment que l'histoire. Ne vous inquiétez pas, les photos et vidéo arrivent, mais je dois attendre que Internet a décidé de revenir.

• 09 Mei 2018 - 09:31

Gérard MIEL:

Coucou,
    je vois que tu vas bien et que tout à l'air de bien se passer. Samedi nous avons fait notre préstation à Créhen pour la fête du village. Nous avons eu la chance d'avoir du beau temps ce qui fait qu'il y avait beaucoup de monde. Sinon rien de nouveau. A bientôt.

• 09 Mei 2018 - 13:56

Louise (Loes) Pauwels:

Oui Gerard, même qu'ici j'entends que des chants religieux. Mais ça chante on va dire. Dit bonjour de ma part à la chorale.

• 10 Mei 2018 - 10:51

Will:

Hallo Loes,

met veel interesse en plezier heb ik jouw verslagen tot nu toe gelezen.
    Knap dat je hiervoor ook nog de tijd neemt.
    Wat een speciale ervaring voor je om dit allemaal weer mee te mogen/kunnen maken.

Geniet er verder van.

Lieve groetjes vanuit Hoensbroek,

Ger en Will XX

• 11 Mei 2018 - 10:44

Louise (Loes) Pauwels:

Bonjour tout le monde, Hallo allemaal,
    J'ai essayé de mettre le vidéo et quelques photos en plus, mais malheureusement wwaarbenjijnu a quelques problèmes techniques. Ce n'est pas l'Internet Africain. Je continue pour essayer à les mettre, mais je ne sais pas quand j'arrive. J'espère que assez vite vous pouvez les voir, ça faut le coup.à Bientôt

Ik heb geprobeerd om enkele foto's en de vidéo te plaatsen maar Waarbenjijnu heeft wat technische problemen. Het is dus niet de schuld van Afrikaans internetverbindingen. Ik blijf proberen en hoop dat jullie ze binnenkort kunnen bekijken want dat loont de moeite.
    Tot gauw,

Louise/Loes

Louise (Loes)

D'origine cadre médico-sociale je suis Réflexologue plantaire/ Psycho-généalogiste et Praticienne énergétique. Depuis 5 ans je vais en Ouganda pour aider Hospice Africa Uganda comme interprête pour des étudiants francophones africains en formation de soins palliatifs à HAU à Kampala (médecins, infirmiers etc.) En 2017 j'ai commencé l'inventaire des donateurs et de tous les photos des patients de Hospice Africa Uganda depuis la fondation en 1993. Cette année je serai tout le mois de mai en Ouganda pour continuer le travail Van oorsprong Pédagogue sociale kader binnen de medisch-sociale sector, ben ik nu voetzoolreflex-/énergétisch therapeute en Psychogenealogiste. Woon en werk sinds 1988 in Frankrijk. Lid van Hospice Africa (Soins Palliatifs) France ga ik sinds 5 jaar eens per jaar naar Oeganda als vrijwilligster voor Hospice Africa Uganda, onder andere als tolk gedurende het praktijkgedeelte van de opleiding voor palliatieve zorg voor franstalige afrikaanse artsen en verpleegkundigen. Afgelopen jaar maakte ik de inventaris op van alle financiéle donors en van de foto's van patiënten vanaf de oprichting van Hospice Africa Uganda in 1993. Dit jaar zal ik de hele maand mei in Ouganda zijn om mijn werk als vrijwilligster voort te zetten.

Actief sinds 08 April 2016